søndag 6. mai 2012

Spesielt interessert

Jeg har en fascinasjon for periode-klær. Og da spesielt for korsetter. Kjolene og draktene i seg selv var fantastiske, men det mest interessante er likevel hva som var under dem.

Da jeg var hjemme i påsken fikk jeg to bøker av min mor som hun hadde funnet på et loppemarked. De er utgitt av Kyoto Costume Institute og er helt fantastiske. Jeg har snoket rundt på nett etter ordentlige bilder av forskjellige periode-klær, men det er jammen meg ymse der ute. Men i disse bøkene kan man ikke bare tydlig se snittene og broderiene, man ser til og med kvaliteten i stoffene. Hærlig! Her kommer noen bilder av av bøkene, men sjekk ut nettsiden også!



Til høyre er boken med klær fra 17-1800-tallet, og til venstre er moten fra 1900-tallet. Utrolig mye kult fra moderne tid. Sjekk ut KCIs digitale arkiv. Dritkult.

Korsettmønster fra ca 1760. Må testes!



What to wear? Jo, jeg tror jeg tar seilskuta idag.



Jeg har selvfølgelig prøvd meg frem litt selv på korsett-fronten. Jeg har laget to relativt ferdige korsetter fra forskjellige epoker. Det første er et forsøk på timeglass-korsett fra ca 1850.


 Dette korsettet er av dobbelt bomullslerret og er støttet opp med en gammel plast-perm klipt i strimler ... Man tager vad man haver.

 Gudrun (dukka) er litt bulkete i midja og ikke gir hun etter noe særlig heller, så den helt store vepse-effekten får vi ikke. Men ellers er hun kjekk å ha.

Dette korsettet er ment å ha to snører som møtes i midjen hvor hullene blir tettere. Det ene starter oppe, som på bildet, mens det andre starter nedenfra. Dette for at det alltid skal være helt stramt i livet. 

Her ser man litt av spile-gangene i korsettet. Fascinerende greier. Det er utrolig mye arbeid i å konstruere et ekte korsett, men dæven så gøy det er å prøve. Jeg skal fortsette til jeg blir dritgod ...
Mønsteret jeg brukte fant jeg på en nettside jeg for lengst har glemt hva het, men jeg brukte et bilde som jeg forstørret og tilpasset.

 Så til dronning Elizabeth sin tid.

 Dette er et Elisabethansk korsett. Det går ikke ned over hoftene, men stopper rett over. Mønsteret til dette fant jeg også på nett, men i noe så kult som en mønster-generator! Sjekk det ut og prøv selv med korsett-generatoren.

Her har jeg brukt alt fra vadmel til paljetter.

 Dette korsettet er en del av en kjole jeg lagde til halloween i fjor. Får se om jeg tar bilde av hele antrekket etterhvert.

Her har jeg sittet og dallet med forskjellig pynt og forskjellige stoff-kvaliteter. Arti.


Faen, så velkledd folk var før i tida.

2 kommentarer:

  1. Kjekt å se at du er tilbake på bloggen..! :) Den gule jakka i innlegget nedenfor var stilig! Likte også den grønne kommoden og skohylla di. Tanteklem

    SvarSlett
  2. Herligheten så flink du er til å sy disse korsettene... tålmodig er du også:-)

    SvarSlett