fredag 6. februar 2009

Sømmens nazister.




Min mormor skjenket meg et helmaks "arvegods". Nå er min mormor høyst oppegående i en alder av 58, men valgte altså å gi videre en stafettpinne fra en annen tid. "Den store håndarbeidsboken", utgitt i 1964, fikk jeg til min disposisjon. Boken er stor og tykk med 400 velfylte sider. -Eksisterte ikke svada på den tiden. Uansett vil jeg gi uttrykk for min dypeste respekt for Signe Rutlin, Gjertrud Brun og Gjertrud ringsvær, som har kreert denne bibelen som for de fleste blir originalspråklig (dvs, nytestamentets originale språk, gresk).
Hvordan er det mulig?! Kan et menneske virkelig klare slikt. Disse damene viser oss med forklarende tegninger, bilder og tekst hvordan man lager, nærmest, naturfenomener... Sømløse plagg, syke blonder, møbeltrekk, skinnsandaler. -Alt for hånd. Og man skal ikke tro det blir tatt enkle løsninger. Dette er veteraner. Dette er kunst. Dette er gale kvinnfolk.

"Symaskinen ble oppfunnet for ca. 150 år siden og siden da har den utviklet seg til et helt uunnværlig hjelpemiddel for husmoren.
Klippe, sy, stoppe og lappe er noe en husmor må kunne. Ved hjelp av en moderne maskin kan hun utføre alt dette på en brøkdel av den tiden hun før måtte bruke, da alt ble sydd med hånden."

(Efter å ha ventet siden 1814 er jeg adskillig lykkeligere nu, da jeg har gået til innkjøb af den modærne maskin. Hurra.)

I alle fall ble jeg inspirert av disse gamle kunstene, og satte meg ned idag og bøtte min lillebrors jeans... Har, dog, ikke enda fått grått hår og hengepupper. -Helt ærlig.

2 kommentarer:

  1. Hallå..
    Glømt å lessa faerdig. Vart litt mykjy på en gong. Kanll bra !!!!! :-)
    Mams

    SvarSlett
  2. ja ja, knall da.... du sjønna ka e menna
    god natt:-)

    SvarSlett